Czy słowo mogło stworzyć człowieka? W najnowszej audycji z cyklu „O matematyce i matematykach” profesor Czesław Bagiński przenosi słuchaczy do czasów, gdy pojęcie liczby dopiero zaczynało kształtować ludzką świadomość. „Na początku było słowo” to refleksja nad językiem, liczeniem i ewolucją ludzkiego myślenia.
Audycja rozpoczyna się od nawiązania do słynnego fragmentu Ewangelii według Św. Jana: „Na początku było słowo…”. Profesor Bagiński interpretuje ten cytat jako metaforę początku ludzkiej zdolności do tworzenia i przekazywania informacji.
– Słowo, zarówno w formie mówionej, jak i zapisanej, było jednym z kluczowych narzędzi, które umożliwiły człowiekowi rozwój intelektualny – mówi profesor.
Posłuchaj audycji „O matematyce i matematykach: Na początku było słowo”.
W audycji profesor przybliża proces kształtowania się pojęcia liczby u ludzi pierwotnych, porównując go do nauki liczenia przez dzieci. Wskazuje, jak intuicja matematyczna wyprzedza zdolność wykonywania operacji na liczbach.
– Przykłady plemion pierwotnych pokazują, że kultura liczenia mogła rozwijać się niezależnie w różnych częściach świata, ale jej podstawy są uniwersalne – dodaje.
Profesor Bagiński opowiada również o różnicach między liczbami kardynalnymi (liczebność) i porządkowymi (kolejność), które powstawały niezależnie i odzwierciedlały potrzeby różnych kultur. Zauważa, że ten proces trwał tysiące lat, a współczesne dzieci przechodzą przez podobne etapy w ciągu kilku lat.
– To, co kiedyś zajmowało ludzkości tysiące lat, dzisiejsze dzieci opanowują w kilka lat – ludzkość wyraźnie przyspiesza – podsumowuje. (AJ)
Czytaj także:
Palimpsest Archimedesa: Zaginione skarby starożytnej matematyki. Opowiada profesor Czesław Bagiński
Tajemnice liczb niewymiernych. Opowiada profesor Czesław Bagiński