Fotografka podróżując po świecie namawiała lokalnych śpiewaków ludowych i ulicznych do zaśpiewania współczesnych pieśni buntu.
– To jest taka seria projektów, które polegały na mojej współpracy z zespołami śpiewaczymi. (…) Przedstawiam głównie prace wideo, które są można powiedzieć teledyskami do tych utworów – mówi autorka wystawy, Alicja Rogalska.
Alicja Rogalska jest artystką interdyscyplinarną. Jej praktyka opiera się na badaniach artystycznych i współpracy z różnymi społecznościami, z którymi wspólnie poszukuje emancypacyjnych narracji. Zebrane na wystawie projekty z lat 2011-2021 łączy śpiew – jako sposób opowiadania historii i odzyskiwania sprawczości. Gruziński chór polifoniczny, Chór Kobiet z węgierskiej wsi Kartal, członkowie Związku Muzyków Ulicznych w Dżakarcie i ludowy zespół śpiewaczy „Broniowianki” z Mazowsza na przestrzeni lat tworzyły z artystką projekty muzyczne opowiadające historie współczesnych zmagań małych społeczności. Na melodie piosenek ludowych, lokalnych ballad miłosnych, średniowiecznych pieśni o chłopach przygotowujących się do zbrojnego buntu przeciwko panom feudalnym lub inspirując się politycznymi tradycjami muzyki ulicznej – śpiewają o towarzyszącym im dzisiaj poczuciu krzywdy, nierównościach, wyzysku ekonomicznym i trudnych warunkach życia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej. Historie wyludniających się wsi Europy Środkowej łączą się z opowieścią polskich pracowników sezonowych zarabiających przy brytyjskich uprawach ziemniaków na wyspie Jersey.
Alicja Rogalska pochodzi ze wsi Wszerzecz pod Łomżą, mieszka w Londynie i Berlinie. Jest autorką sytuacji, prac wideo, instalacji i performansów opartych na badaniach w konkretnym kontekście, współpracy i partycypacji. Jej praktyka skupia się wokół polityczności życia codziennego oraz narracji o społecznych alternatywach w kontekście pracy, ekonomii, klasy, migracji i płci. Jest absolwentką wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim (2006) i sztuk pięknych na Goldsmiths College (2011), gdzie obecnie pracuje nad doktoratem.
Wystawa dostępna będzie do 19 stycznia 2023 roku. (jd/mt)
Na wystawie z mikrofonem był Jerzy Doroszkiewicz: