
Twórczość Wandy Czełkowskiej to próba przemodelowania tradycyjnych własności medium rzeźbiarskiego aż do tak radykalnego stanu jak znikanie samego obiektu. Nieprzypadkowo wystawa w Galerii Arsenał nosi tytuł: „Rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym”.
Wanda Czełkowska w 1945 opuściła zajęte przez Sowietów Wilno i zamieszkała z rodzicami w Białymstoku. Po studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie rozpoczęła karierę rzeźbiarską. Na początku lat 70. XX wieku jej prace stały się rozpoznawalne w świecie, a sama rzeźbiarka coraz częściej szukała w swoich pracach metafory. Pokazywane w otoczeniu szkiców i instalacji wielkie zdeformowane głowy mogą być reprezentacją wszechobecnej przemocy. Intrygują i hipnotyzują.
– To co mnie zafascynowało w tych rzeźbach, to pewna ich taka intensywność, skupienie i to, że poza swoją materialnością w jakiś sposób one poza nią wykraczają. To znaczy ten gest, ten akt, akt przemocy, wybijania dziur, pracy, natarcia na materię rzeźby emanuje dla mnie z tych rzeźb. Dla mnie obcowanie z tymi rzeźbami jest w takiej gęstej atmosferze, w której, tak jak tytuł wystawy wskazuje, rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym. Coś się wydarza. Uważam, że Wanda bardzo, bardzo nowocześnie myślała o dziełach sztuki, też o tym w jaką interakcje one wchodzą z widzem, z nią, z innymi i to wszystko, te efemeryczne takie kwestie niematerialne, dla mnie się wchłaniają w materialność tych rzeczy, dlatego one są tak intensywne i dlatego też budzą takie silne uczucia – mówi Michał Łukaszuk, kurator.
Wystawę prac Wandy Czełkowskiej „Rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym” można oglądać w Galerii Arsenał do 30 marca 2025 roku. (jd)
Na wernisażu był #Zjerzonykulturą Jerzy Doroszkiewicz: