Wiadomości

18 kwietnia, 2025

Wydruk 3D nagiego człowieka zamiast modela? To już rzeczywistość na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej

2025-04-14-Drukowanie-postaci-do-aktów-WA-fot-Dariusz-Piekut-PB
Nowoczesna technologia i sztuka spotykają się w jednym miejscu – Laboratorium Rzeczywistości Rozszerzonej AuReLa – Augmented Reality Lab na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. To właśnie tam powstał pierwszy wydruk 3D postaci ludzkiej w skali 1:1, który może zastąpić tradycyjnego modela podczas zajęć z rysunku.

 

Rzeźba ze skanu – wydruk 3D z duszą

Dr inż. arch. Bartosz Śliwecki wraz z zespołem opracował pełnowymiarową postać nagiego mężczyzny – wierną kopię antycznego posągu z muzeum we Florencji. Wydrukowana figura mierzy 180 cm i prezentuje się niezwykle realistycznie. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu komputerowemu, jakim dysponuje uczelnia, możliwe było dokładne odwzorowanie detali i zaprojektowanie wewnętrznej struktury, która zapewnia stabilność całej formy.

Model nie potrzebuje przerw, nie marznie i można go przestawiać z sali do sali – podkreśla dr Śliwecki, wskazując na praktyczne zalety takiego rozwiązania.

Największy wydruk 3D na Politechnice Białostockiej

Wydruk ten to największy projekt 3D zrealizowany dotąd na uczelni. Jego wykonanie trwało około trzech tygodni i pochłonęło 10 kilogramów filamentu. Za część techniczną odpowiadał Tarik Avcu Nusret – stażysta z Gaziantep University w Turcji, który już wcześniej współpracował z Politechniką w ramach programu Erasmus+.

Musiałem podzielić postać na mniejsze elementy, zaprojektować wewnętrzne siatki i zadbać o lekkość oraz stabilność gotowego modelu – tłumaczy Tarik. Efekt? Wydruk waży tyle, ile zużyty materiał – czyli 10 kg – co ułatwia jego transport i ustawienie.

Nauka rysunku XXI wieku

Choć każdy architekt powinien opanować klasyczne techniki rysunku, współczesne kształcenie nie może ignorować nowoczesnych rozwiązań. Dzięki Laboratorium AuReLa studenci mogą uczyć się anatomii i proporcji ciała w sposób innowacyjny i efektywny.

Projekt wspiera również Międzywydziałowe Studenckie Koło Naukowe CAVE, które realizuje makietę Białegostoku w skali 1:1000 z myślą o osobach z niepełnosprawnościami.

Co dalej? Jeszcze bardziej realistyczne modele

Twórcy nie zamierzają poprzestać na jednej rzeźbie. Trwają prace nad kolejnymi postaciami – bardziej naturalnymi, mniej „idealnymi” niż antyczne wzorce.

Naturalność jest bardziej cenna dla nauki rysunku niż perfekcja – zauważa dr Śliwecki.

Wydział Architektury Politechniki Białostockiej nie tylko tworzy przestrzeń dla rozwoju nowoczesnych technologii, ale także aktywnie łączy świat inżynierii, sztuki i edukacji.

To nie są przypadkowe wydruki – to modele, które odpowiadają konkretnym potrzebom dydaktycznym – podsumowuje dr Śliwecki. – Wzmacniamy w ten sposób potencjał uczelni i jakość kształcenia.

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.