Wiadomości

10 czerwca, 2025

Wojciech Szelachowski – artysta, który ożywiał lalki i zmieniał teatr. Wspomnienie prof. Wiesława Czołpińskiego

czarno białe zdjęcie portretowe Wojciecha Szelachowskiego Wojciech Szelachowski zmarł w wieku 69 lat, fot. BTL
Wojciech Szelachowski, reżyser, poeta i wieloletni dyrektor artystyczny Białostockiego Teatru Lalek, odszedł po długiej chorobie, pozostawiając po sobie ponad 70 spektakli, kultowe kursy piosenki aktorskiej oraz rzeszę uczniów rozsianych po całej Polsce i świecie. W rozmowie z Radiem AKADERA prof. Wiesław Czołpiński, rektor Akademii Teatralnej w Warszawie i współtwórca historii BTL, wspominał niezwykłą osobowość Szelachowskiego oraz jego wpływ na polski teatr lalek. 

Posłuchaj wspomnienia prof. Wiesława Czołpińskiego o Wojciechu Szelachowskim.

Odtwarzacz plików dźwiękowych

 

Był autorem oryginalnych scenariuszy, wierszy i tekstów piosenek, między innymi do cyklu „Krótkich kursów piosenki aktorskiej”, „Krótkich kursów wychowania seksualnego” i „Krótkich kursów poezji dziecięcej”. Na scenie BTL zadebiutował w 1984 roku spektaklem „Pan Fajnacki”, a później wyreżyserował ponad 70 przedstawień – połowę właśnie w Białymstoku. W latach 1992–2003 pełnił funkcję dyrektora artystycznego BTL.

– Miał tę niezwykłą umiejętność, że najpierw zarażał ideą – wspomina prof. Wiesław Czołpiński, rektor Akademii Teatralnej w Warszawie. – Teksty powstawały razem z zespołem, były przetwarzane na scenie, a potem doprowadzane do idealnego kształtu. To był teatr poszukujący, uważny na widza, często zabawny, ale nigdy bezmyślny – mówi.

W latach 90. Wojciech Szelachowski stworzył nurt teatru śpiewanego, który z powodzeniem łączył środki teatru lalek i literacko-muzyczne formy wyrazu. Przykładem były spektakle „Krzesło”, „Żywa Klasa” czy „Wielka tajemnica”. Reżyser wielokrotnie podkreślał, że najważniejsze w teatrze jest „nie nudzić” i że interesują go ludzie – ich emocje, przeżycia i wspólnota scenicznego doświadczenia.

Wojciech Szelachowski przez wiele lat wykładał na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej oraz w Policealnym Studiu Wokalno-Aktorskim. Wychował pokolenia aktorów, którzy – jak mówi prof. Czołpiński – nadal niosą jego ideę teatru myślącego, zaangażowanego, a jednocześnie bliskiego codzienności.

Do końca pracował. Nawet w chorobie szlifował teksty, komunikował się pisemnie i szukał sposobów, by uchwycić istotę rzeczy w kilku wersach.

Był laureatem wielu nagród – m.in. Nagrody im. Jana Dormana, Nagrody Artystycznej Prezydenta Białegostoku i prestiżowej Nagrody HENRYKA za całokształt pracy artystycznej w dziedzinie teatru lalek.

Gdyby do kanonu polskiego teatru lalek miały trafić jego spektakle – profesor Czołpiński wskazuje dwa: pierwszy „Kurs piosenki aktorskiej” i „Państwo Fajnaccy – kolejną rozmowę z diabłem”. (AJ)

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.