16 usuniętych aut, 25 prowadzonych postępowań – to bilans akcji czyszczenia miasta z wraków. Jak informuje Straż Miejska w Białymstoku, 8 aut usunięto na koszt właściciela, kolejne 8 usunęli sami właściciele.
Nieużywane pojazdy strażnicy mogą usunąć tylko z drogi publicznej, strefy ruchu lub strefy zamieszkania.
Niestety w większości przypadków auta porzucane są poza drogą publiczną. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w przypadku pozostawienia wraku pojazdu na terenie prywatnej nieruchomości, np. należącej do spółdzielni mieszkaniowej, ani policja ani straż miejska nie są uprawnieni do wydania dyspozycji usunięcia pojazdu.
Jednak w takiej sytuacji straż miejska mimo wszystko może prowadzić postępowanie z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z użytku, która stanowi, że jeżeli właściciel auta wycofanego z eksploatacji nie przekazał pojazdu do recyklingu podlega karze grzywny. Przewidziany jest za to mandat karny w wysokości do 500 złotych lub skierowanie sprawy do sądu.
Podczas trwającej nieco ponad miesiąc akcji strażnicy wszczęli 25 tego typu postępowań.
W każdej z tych sytuacji interwencja rozciągnięta jest w czasie. Wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu bądź ukaranie za nieprzekazanie pojazdu do recyklingu poprzedza szereg czynności, między innymi: ustalenie właściciela, nawiązanie z nim kontaktu, zobowiązanie do usunięcia pojazdu we własnym zakresie lub doprowadzenie go do stanu używalności oraz inne konieczne do uznania, że dochowano należytej staranności w celu doprowadzenia do usunięcia pojazdu. (mt/mc)