Jedenaście Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych z woj. podlaskiego podpisało umowy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym na wprowadzenie tzw. systemu TOPSOR (Tryb Obsługi Pacjenta na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych) na SOR-ach.
Dzięki nowej organizacji pacjenci mają wiedzieć jaki jest przewidywalny czas oczekiwania na przyjęcie, mają być też krótsze kolejki. Przede wszystkim jednak, działanie to ma ujednolicić standard obsługi pacjentów w całej Polsce. Na wprowadzenie systemu na ponad 230 SOR-ach w całym kraju, w tym na 11 w województwie podlaskim, resort zdrowia przeznaczy prawie 40 mln złotych.
– To jest system, który w całości będzie sfinansowany ze środków Ministerstwa Zdrowia, tak, żeby szpital nie musiał wykładać własnych pieniędzy, żeby go wdrożyć. W ramach tego projektu szpitale otrzymają sprzęt, wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do tego, żeby korzystać z tego sytemu – mówił w Białymstoku wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.
Dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Białymstoku Cezary Nowosielski ma nadzieję, że system usprawni pracę SOR-u, bo obecnie funkcjonuje on na zasadzie kolejki i numerków. – Bardzo się cieszymy, że taki system jest wprowadzany w Polsce. Na pewno bardzo usprawni pracę lekarzy i personelu medycznego. Posiadamy własny system, który wprowadziliśmy ponad rok temu. To system kolejkowy; pacjent po zarejestrowaniu się otrzymuje numerek, z którym porusza się. Natomiast TOPSOR wprowadzi przyporządkowanie pacjentów do odpowiedniego koloru, który będzie także informował w jakim czasie pacjent ma być obsłużony przez personel szpitalny – mówi Nowosielski.
W październiku system zostanie uruchomiony na 76 największych SOR-ach w kraju, na pozostałych ma działać najpóźniej do sierpnia przyszłego roku. (ea/mc)