
Bolid CMS-08 to dziewięć miesięcy pracy 31 studentów z zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej. – Nad bolidem pracowało 6 działów: Aerodynamika, Silnik i napęd, Elektronika, Konstrukcja Nośna, Zawieszenie i Marketing. Wspólnie zbudowaliśmy CMS-08 i wspólnie zakwalifikowaliśmy się na 7 serii zawodów. Weźmiemy udział w: Formula SAE Itly, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Pierwszy raz w historii zespołu pojedziemy w sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie – FS Germany i FS Austria – mówi Patryk Siekaniec, jeden z koordynatorów zespołu.
Julian Rzońca, także koordynator, zdradza, że prędkość maksymalna tego auta to 130 km/h. – Tory są krótkie i kręte, nie potrzebujemy dużych prędkości, skupiamy się na przyspieszeniu. Silnik zastosowany w bolidzie jest z motocykla Honda, dostosowany do naszych potrzeb i wymagań regulaminowych. Reszta została zmodyfikowana – przyznaje Rzońca.
– Auto wyróżnia się rozbudowanym pakietem aerodynamicznym, zmienioną ergonomią kierowcy. To pozwoli nam szybciej pokonywać zakręty, auto będzie stabilniejsze. Jestem pozytywnie nastawiony przed nadchodzącym sezonem zawodami – dodaje Patryk Siekaniec.
Co jest oceniane podczas zawodów? – Jak auto jeździ – to konkurencja dynamiczna. Bierzemy też udział w konkurencjach statycznych: planowanie kosztowe i biznesowe całego zespołu, musimy także obronić przed składem sędziowskim konstrukcję pod względem inżynierskim – wylicza Rzońca.
Młodzi konstruktorzy w nowym bolidzie wprowadzili wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukująca opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi. – To tylko niektóre nowości i zmiany wprowadzone w porównaniu do CMS-07 – informuje Michał Gleba, student I semestru studiów II stopnia kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej i koordynator projektu bolidu CMS-08.
To już ósme auto z serii bolidów, jakie biorą udział w zawodach Formuły Student, zbudowane na Wydziale Mechanicznym Politechnice Białostockiej. Cerber Motorsport to zespół działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Formuła Student ogranicza pojemność silnika do 710 ccm. Dlatego w bolidzie CMS-08 studenci wprowadzili wszelkie możliwe innowacje. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji bolidu.
Ze studentów konstruktorów jest dumny Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Mechanicznym PB dr hab. inż. Łukasz Derpeński, prof. PB. – Jestem przekonany, że koledzy przywiozą coś z pięciu zawodów, na które się wybieramy. Poza tym coraz więcej widzimy zainteresowania wśród młodych studentów; starsi koledzy zachęcają do budowania coraz lepszych technologicznie bolidów. Daje to zdobycie dużej wiedzy technicznej i to co jest najbardziej promowane wśród przedsiębiorców – doświadczenie, praktykę, podejmowanie szybkich dobrych decyzji – mówi dr hab. inż. Łukasz Derpeński.
Także Prorektor ds. Studenckich dr. hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB przyznaje: – Jesteśmy jako władze uczelni bardzo dumni ze studentów. Wiem, ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu – niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi.(…) Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które pomogą im w przyszłej pracy zawodowej.
W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów:
- Formula SAE Italy,
- Formula Student Czech Republic,
- Formula Studetn Austria,
- Formula Student EAST,
- Formula Student Germany.
Parametry techniczne CMS-08:
– masa: 215 kg
– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
– prędkość maksymalna – 125 km/h
– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
– sekwencyjna skrzynia biegów
– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
(mz/at)
- Fot. Piotr Awramiuk/Politechnika Białostocka
- Fot. Piotr Awramiuk/Politechnika Białostocka
- Fot. Piotr Awramiuk/Politechnika Białostocka
- Fot. Piotr Awramiuk/Politechnika Białostocka
- Fot. Piotr Awramiuk/Politechnika Białostocka
- Fot. Piotr Awramiuk/Politechnika Białostocka