
Politechnika Białostocka, we współpracy z Politechniką Gdańską oraz Firmą Budowlano-Drogową MTM SA z Gdyni, uzyskała patent na nowatorską technologię. Opracowana kompozycja „Poroelastyczna mineralno-asfaltowa kompozycja do otrzymywania warstwy ścieralnej nawierzchni drogowych” to przełomowe rozwiązanie, które może znacząco poprawić komfort i bezpieczeństwo na drogach.
Patent jest efektem pracy interdyscyplinarnego zespołu naukowców z Katedry Geotechniki, Dróg i Geodezji Politechniki Białostockiej, kierowanego przez prof. Władysława Gardziejczyka. Jak podaje geekstok.pl – badania realizowano w ramach projektu „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa”, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w programie TECHMATSTRATEG1.
Nowa nawierzchnia poroelastyczna pozwala na redukcję hałasu toczenia pojazdów nawet o 10 decybeli. Dodatkowo zmniejsza ryzyko zapłonu rozlanego paliwa podczas wypadków, co czyni ją nie tylko cichszą, ale także bezpieczniejszą alternatywą dla tradycyjnych nawierzchni.
Innowacja ta wpisuje się w światowy trend poszukiwania rozwiązań przyjaznych środowisku i użytkownikom dróg.