
Politechnika Białostocka we współpracy z Politechniką Rzeszowską pracuje nad nowoczesnym hybrydowym systemem lądowo-powietrznym, który ma wspierać działania służb ratowniczych. Nowatorski projekt połączy funkcjonalność pojazdu kołowego i drona latającego, minimalizując wady obu tych rozwiązań i maksymalizując ich zalety.
Posłuchaj rozmowy z dr inż. dr inż. Agnieszką Choroszucho i inż. Norbertem Waśkiewiczem.
Co ciekawe, idea systemu nie powstała w laboratoriach przemysłowych, ale w głowie Norberta Waśkiewicza, studenta V roku matematyki stosowanej na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej. Waśkiewicz, który ukończył wcześniej studia inżynierskie na kierunku automatyka i robotyka, początkowo chciał stworzyć innowacyjnego robota do zawodów freestyle.
– Chciałem zbudować robota o dużym zasięgu, który mógłby walczyć w zawodach robotów w kategorii freestyle, ale sama funkcja jeżdżenia to za mało, by się wyróżnić – tłumaczy inż. Norbert Waśkiewicz. – Wpadłem na pomysł, żeby połączyć jazdę z możliwością lotu i to wszystko w systemie transformacji, aby mój projekt nie był po prostu dronem na kołach, ale rzeczywistym pojazdem, który złożony w niczym nie przypomina latającego drona i nawet nie można podejrzewać, że potrafi latać.
Współpraca naukowców
Projekt szybko zyskał wsparcie naukowców z Politechniki Białostockiej, a student, wspólnie z dr inż. Agnieszką Choroszucho, opiekunką Studenckiego Koła Naukowego IO na Wydziale Elektrycznym PB, zaczął myśleć o jego komercyjnym potencjale. Pomysł spotkał się z zainteresowaniem także na poziomie międzyuczelnianym – zespół badawczy wystartował w konkursie Politechnicznej Sieci Via Carpatia dla międzyuczelnianych zespołów naukowych. Efektem tego jest rozpoczęcie prac nad prototypem urządzenia.
Hybrydowy system lądowo-powietrzny może znaleźć szerokie zastosowanie w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych, inspekcjach trudno dostępnych terenów czy operacjach związanych z ochroną środowiska. Dzięki połączeniu mobilności kołowej i zdolności do lotu urządzenie będzie mogło efektywnie poruszać się zarówno po gruncie, jak i w powietrzu, dostarczając kluczowe dane służbom ratowniczym. (na podst. pb.edu.pl)