Patent na nawierzchnie drogowe z warstwą z betonu geopolimerowego, fot. Iryna Mikhno / PB
Politechnika Białostocka opatentowała nowy sposób budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem warstwy z betonu geopolimerowego. Materiał jest znacznie trwalszy od asfaltu, odporny na wahania temperatur i szybciej odprowadza wodę.
Patent opracował zespół pod kierownictwem prof. Michała Bołtryka, dziekana Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku, a kluczowe w technologii jest specjalne połączenie warstwy geopolimerowej z asfaltem.
– Dzięki odpowiednio dobranym składnikom zarówno betonu asfaltowego, jak i betonu geopolimerowego, wprowadzając wgłębienia w warstwie wiążącej w postaci półwałków o odpowiednim promieniu, mamy bardzo trwałe połączenie – mówi prof. Michał Bołtryk.
Beton geopolimerowy jest wytrzymalszy na ściskanie i rozciąganie nawet do 8–10 razy oraz jest lepszy niż asfaltowe warstwy ścieralne. – Asfalt jest tworzywem termoplastycznym, nieodpornym na wysokie i niskie temperatury. Stąd nawierzchnie z tą górną warstwą asfaltu po 7-8 latach wymagają gruntowny remontu. Polimerowe właściwości są niewspółmiernie większe i lepsze w odniesieniu do betonu asfaltowego – dodaje naukowiec.
Nowy sposób budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem warstwy z betonu geopolimerowego może obniżyć koszty napraw, wydłużyć trwałość dróg i ograniczyć ślad węglowy. (hk)
Relacja:


