Wiadomości

23 maja, 2025

Nowoczesne stanowiska dydaktyczne z napędami Toyoty – projekt HYBROLAB łączy naukę i przemysł

Na tle ścianki z napisem wydzial mechaniczny politechniki bialostockiej stoja elegancko ubrani przedstawciele swiata nauki i biznesu. Przed nimi dwa przekroje silnikow, majacych sluzyc jako pomoze dydaktyczne fot. P. Jakubiak
Politechnika Białostocka wspólnie z Branżową Szkołą I stopnia nr 10 w Białymstoku zrealizowała nowatorski projekt HYBROLAB, który ma na celu podniesienie jakości kształcenia zawodowego. Dzięki współpracy uczelni, szkoły oraz Toyota Motor Manufacturing Poland, powstały dwa mobilne stanowiska dydaktyczne z nowoczesnymi napędami hybrydowymi Toyoty czwartej generacji.

W ramach projektu HYBROLAB, specjaliści z Wydziału Mechanicznego PB wraz z uczniami i studentami zbudowali dwa stanowiska dydaktyczne: jedno z silnikiem spalinowym Toyoty, drugie z przekładnią hybrydową czwartej generacji. Urządzenia zostały rozmontowane i odpowiednio zaprezentowane w formie przekrojów, by umożliwić praktyczną naukę budowy nowoczesnych układów napędowych.

To pierwszy krok ku nowej jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Branżowych nr 10. – Dotąd dysponowaliśmy jedynie materiałami graficznymi – podkreśla dyrektor szkoły, Agnieszka Guzik. – Teraz uczniowie mają realny dostęp do najnowszej technologii.

Toyota Motor Manufacturing Poland przekazała również nowy napęd piątej generacji, który posłuży studentom Politechniki do nauki m.in. w ramach przedmiotu „technologia napraw”. Projekt HYBROLAB łączy edukację akademicką i zawodową z praktyką przemysłową – czyli model kształcenia dualnego.

– Dzisiejsze spotkanie to doskonały przykład skutecznej współpracy przemysłu, edukacji i administracji – zauważa Wojciech Gradowski, instruktor praktycznej nauki zawodu z Auto Park, autoryzowanego dealera Toyoty.

W uroczystości udział wzięli przedstawiciele Toyoty, władz uczelni i samorządu oraz sami uczniowie i studenci. Mieli okazję poznać również hybrydowy bolid CMS-09 zbudowany przez zespół Cerber Motorsport. Projekt HYBROLAB zainspirował ich do dalszego rozwijania umiejętności technicznych i inżynierskich.

Politechnika Białostocka, dzięki współpracy z sektorem motoryzacyjnym i szkolnictwem zawodowym, pokazuje, że przyszłość edukacji technicznej leży w partnerstwie, praktyce i technologii. HYBROLAB to przykład projektu, który może być wzorem dla innych placówek w Polsce.

(pj)

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.