
Politechnika Białostocka wspólnie z Branżową Szkołą I stopnia nr 10 w Białymstoku zrealizowała nowatorski projekt HYBROLAB, który ma na celu podniesienie jakości kształcenia zawodowego. Dzięki współpracy uczelni, szkoły oraz Toyota Motor Manufacturing Poland, powstały dwa mobilne stanowiska dydaktyczne z nowoczesnymi napędami hybrydowymi Toyoty czwartej generacji.
W ramach projektu HYBROLAB, specjaliści z Wydziału Mechanicznego PB wraz z uczniami i studentami zbudowali dwa stanowiska dydaktyczne: jedno z silnikiem spalinowym Toyoty, drugie z przekładnią hybrydową czwartej generacji. Urządzenia zostały rozmontowane i odpowiednio zaprezentowane w formie przekrojów, by umożliwić praktyczną naukę budowy nowoczesnych układów napędowych.
To pierwszy krok ku nowej jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Branżowych nr 10. – Dotąd dysponowaliśmy jedynie materiałami graficznymi – podkreśla dyrektor szkoły, Agnieszka Guzik. – Teraz uczniowie mają realny dostęp do najnowszej technologii.
Toyota Motor Manufacturing Poland przekazała również nowy napęd piątej generacji, który posłuży studentom Politechniki do nauki m.in. w ramach przedmiotu „technologia napraw”. Projekt HYBROLAB łączy edukację akademicką i zawodową z praktyką przemysłową – czyli model kształcenia dualnego.
– Dzisiejsze spotkanie to doskonały przykład skutecznej współpracy przemysłu, edukacji i administracji – zauważa Wojciech Gradowski, instruktor praktycznej nauki zawodu z Auto Park, autoryzowanego dealera Toyoty.
W uroczystości udział wzięli przedstawiciele Toyoty, władz uczelni i samorządu oraz sami uczniowie i studenci. Mieli okazję poznać również hybrydowy bolid CMS-09 zbudowany przez zespół Cerber Motorsport. Projekt HYBROLAB zainspirował ich do dalszego rozwijania umiejętności technicznych i inżynierskich.
Politechnika Białostocka, dzięki współpracy z sektorem motoryzacyjnym i szkolnictwem zawodowym, pokazuje, że przyszłość edukacji technicznej leży w partnerstwie, praktyce i technologii. HYBROLAB to przykład projektu, który może być wzorem dla innych placówek w Polsce.
(pj)