– Producent autobusów Yutong złożył najkorzystniejszą ofertę, która wygrała postępowanie przetargowe. Wygrana była w dwóch kategoriach zarówno pod względem ceny, jak i warunków gwarancyjnych. Gwarancją objęta jest bateria na okres 10 lat, podzespoły mechaniczne na 5 lat, a karoseria np. na 7 lat – mówił wiceprezydent Białegostoku, Zbigniew Nikitorowicz.
Yutong E12, którego 20 egzemplarzy w przyszłym roku posłuży mieszkańcom Białegostoku, to sprawdzony w Europie autobus elektryczny. Ma ponad 12 metrów długości, a na jednym ładowaniu pokonuje nawet 400 kilometrów. Komfort podróżowania zapewniają m.in. niskopodłogowa konstrukcja oraz automatyczna klimatyzacja. Autobus posiada również rekuperator energii, umożliwiający odzyskiwanie jej podczas hamowania.
– Autobusy te charakteryzuje bardzo wysoki zasięg, ponieważ potrafią pokonać 400 km w każdych warunkach. Nie trzeba więc obawiać się, że nie dadzą rady np. podczas mrozów. Nasze autobusy nie mają już innych źródeł zasilania oprócz baterii. Nie ma tam ogrzewania diesla, ponieważ niektóre konstrukcje oferują takie ogrzewanie – tłumaczył prezes zarządu firmy Busnex Poland, Marcin Kucharski.
To największy z dotychczasowych kontraktów na dostawę „elektryków” – zarówno jeśli chodzi o województwo podlaskie, jak i oficjalnego przedstawiciela Yutonga, firmę Busnex Poland. W Białymstoku będą to pierwsze autobusy zeroemisyjne.
– Autobus będzie zasilany metodą plug-in. Oznacza to, że nie budujemy specjalnych ładowarek na pętlach nawrotowych, ponieważ ta technologia, którą firma oferuje pozwoli nam w pełni obsługiwać ten autobus po nocnym ładowaniu lub w innym trybie – powiedział Bogusław Prokop, dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej.
Łączna wartość kontraktu wyniesie prawie 57 mln złotych. Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie Unii Europejskiej.
W ciągu najbliższych pięciu lat w Białymstoku ma jeździć już około 80 autobusów elektrycznych. (mt)