
Celem tego programu jest pokazywanie najlepszych polskich spektakli w miejscach, w których nie działa teatr instytucjonalny.
„Romans” jest monodramem lalkowym przeznaczonym dla widzów powyżej 15 roku życia. Są w nim wykorzystywane różne środki wyrazu zaczerpnięte z teatru dramatycznego, teatru lalek, czy tańca współczesnego.
– Przedstawienie pod metaforą romantycznej relacji pomiędzy dwiema bohaterkami, tak naprawdę opowiada też o innych tematach: dlaczego wchodzimy w toksyczne relacje, poczuciu wewnętrznej pustki i osamotnienia, poczuciu wstydu, trudnościach z akceptacją własnego ciała oraz o uzależnieniu. Myślę, że spektakl jest atrakcyjny dla widzów ze względu na treść, jak i na formę. – mówi Natalia Sakowicz, aktorka i reżyserka spektaklu.
Po spektaklach będą działania edukacyjne, takie jak rozmowy z widzami i warsztaty ze świadomości ciała.
Partnerami objazdu w ramach programu Teatr Polska są Miasto Białystok i Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku.
– W jakiś sposób dostrzegliśmy, że to co Natalia Sakowicz robi jest godne uwagi i warte wsparcia. – zapewnia Rafał Rudnicki, zastępca prezydenta miasta Białegostoku – Wychodzimy z założenia, że jeśli białostoczanie mają coś fajnego do pokazania i zaprezentowania w mieście, regionie czy kraju to staramy się to w jakiś sposób wspierać, bo konkretna osoba, która ma ciekawy pomysł artystyczny jest najlepszym ambasadorem naszego miasta.
Bernarda Bielenia, wiceprezes Białostockiego Stowarzyszenia Artystów Lalkarzy, uważa, że ten spektakl jest efektem wszystkich zdolności, które ma Natalia Sakowicz.
– Wspaniałe jest to, że w takim spektaklu można skumulować wszystkie wektory, które się po drodze zbierało i nie jest to koniec. To jest kolejny spektakl Natalii, który mówi wprost: jestem artystką poszukującą, otwieram nowe przestrzenie, chce się ciągle rozwijać i zbieram doświadczenia, by w przyszłości być doskonalszą i lepszą. Myślę, że to nazwisko warto zapamiętać – podkreśla Bernarda Bielenia.
„Romans” miał swoją premierę w 2021 r. Przedstawienie zyskało pozytywne recenzje zarówno krytyków teatralnych, jak i publiczności podczas pokazów na wielu festiwalach. (hk)