
Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej powstało urządzenie, które może znacząco pomóc w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością ruchową. „Leniwa ósemka” to tablica sensoryczna zaprojektowana przez studentów Koła Naukowego Orthos, wspierająca poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za stabilizację postawy.
Posłuchaj rozmowy z twórcami innowacyjnej tablicy sensorycznej.
Tablica wykorzystuje drewniany tor w kształcie leżącej ósemki, który pozwala na ćwiczenie płynności ruchów i precyzyjnej kontroli dłoni. Dzięki temu dzieci z niepełnosprawnością ruchową mogą lepiej panować nad czynnościami dnia codziennego, takimi jak pisanie, jedzenie czy ubieranie się.
– Nasza tablica wyróżnia się przede wszystkim tym, że zastosowaliśmy mechanizm szybkiej wymiany gałki, dzięki czemu dziecko może ćwiczyć różne mięśnie i skupiać się na innych aspektach rehabilitacji – wyjaśnia inż. Kacper Snarski, student kierunku inżynieria medyczna, członek Koła Naukowego Orthos.
Tablica może być montowana w różnych pozycjach – wiszącej, stojącej lub leżącej, co pozwala na dostosowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb dziecka.
Łatwość użytkowania i dostępność
Projekt nie wymaga specjalistycznej obsługi – urządzenie mogą wykorzystywać nie tylko terapeuci, ale również rodzice w warunkach domowych.
– Chcieliśmy stworzyć rozwiązanie, które będzie przenośne, łatwe w użytkowaniu i dostępne zarówno w ośrodkach rehabilitacyjnych, jak i w domach. Dzięki temu tablica może być używana w dowolnym miejscu, co zwiększa jej funkcjonalność – podkreśla dr inż. Piotr Prochor, opiekun Koła Naukowego Orthos.
Dodatkowym ułatwieniem jest umieszczenie na tablicy kodów QR, które odsyłają do filmów instruktażowych. Dzięki temu rodzice i terapeuci mogą zobaczyć, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia, by osiągnąć najlepsze efekty.
Koło Naukowe Orthos – innowacje dla zdrowia
Studenci z Koła Naukowego Orthos na Wydziale Mechanicznym PB od lat pracują nad rozwiązaniami wspierającymi rehabilitację ludzi i zwierząt. Mają na swoim koncie takie projekty jak dostawka do wózka inwalidzkiego HERMES, kamizelka uciskowa dla dzieci z autyzmem czy specjalistyczne ortezy.
„Leniwa ósemka” to kolejny krok w kierunku nowoczesnych metod rehabilitacji, które łączą innowacyjne podejście inżynieryjne z potrzebami medycyny. Studenci planują dalszy rozwój projektu i pracują nad możliwością jego wdrożenia na szerszą skalę. (AJ, pb.edu.pl)