Lepiej skomunikowane, dbające o ochronę zdrowia oraz przyrody, a także doceniające swoich mieszkańców – takie powinno być Podlaskie za 10 – 15 lat według młodych ludzi. Urząd Marszałkowski rozstrzygnął konkurs pod hasłem: „Moje województwo. Podlaskie 2030”, który był skierowany do studentów.
W ten sposób władze województwa chciały poznać pomysły młodego pokolenia na zmiany w regionie, a także włączyć je w dyskusje na temat przyszłości regionu i w trwające prace nad aktualizacją Strategii Rozwoju Podlaskiego.
– Bardzo nam zależy na tym, żeby Ci młodzi ludzie u nas zostali. Tutaj dojrzewali, zakładali swoje rodziny, nie wyjeżdżali. W pewnym momencie doszliśmy do wniosku, że najlepiej jest zapytać studentów w jakim regionie chcieliby żyć za 10 – 15 lat. Teraz analizujemy ich prace, bo chcemy, żeby pomysły zawarte w tych propozycjach znalazły się w aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego – mówi dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Joanna Sarosiek.
Łącznie do konkursu zgłoszono 15 prac. Najlepsza okazała się wizja studenta Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku Krzysztofa Konona zatytułowana „Remedium dla podlaskiego”, która zakładała m.in. poprawę skomunikowania regionu, ale przed wszystkim wykorzystanie potencjału tkwiącego w białostockich uczelniach.
– Przede wszystkim proponuję wykorzystanie „know – how” Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz Politechniki Białostockiej. A także uważam, że w dobie centralizacji szpitalnictwa, w której jak wynika z różnych badań dużo bardziej opłaca się być wyspecjalizowanym w jednej dziedzinie, niż zajmować się wszystkim po trochu. Dlatego w mojej wizji zakładam, że białostockie szpitale oraz w województwie znajdą swoje nisze, które będą jedyne w sowim rodzaju na skalę kraju – tłumaczy Krzysztof Konon.
Drugie miejsce zajął student Wyższej Szkoły Finansów, którego propozycja zakładała poprawę jakości życia mieszkańców regionów. Na trzecim miejscu znalazła się studentka Politechniki Białostockiej. W swoim projekcie odniosła się rozwoju odnawialnych źródeł energii i ekologii. (ea/mc)