Wiadomości

5 grudnia, 2022

Wystawa „Śpiewamy zamiast wzdychać” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Galeria Arsenał. Alicja Rogalska – Śpiewamy zamiast wzdychać, fot. Jerzy Doroszkiewicz
„Śpiewamy zamiast wzdychać” – to tytuł nowej interdyscyplinarnej wystawy, którą można oglądać w Galerii Arsenał w Białymstoku. Autorką prac jest artystka Alicja Rogalska.

 

Fotografka podróżując po świecie namawiała lokalnych śpiewaków ludowych i ulicznych do zaśpiewania współczesnych pieśni buntu.

– To jest taka seria projektów, które polegały na mojej współpracy z zespołami śpiewaczymi. (…) Przedstawiam głównie prace wideo, które są można powiedzieć teledyskami do tych utworów – mówi autorka wystawy, Alicja Rogalska.

Alicja Rogalska jest artystką interdyscyplinarną. Jej praktyka opiera się na badaniach artystycznych i współpracy z różnymi społecznościami, z którymi wspólnie poszukuje emancypacyjnych narracji. Zebrane na wystawie projekty z lat 2011-2021 łączy śpiew – jako sposób opowiadania historii i odzyskiwania sprawczości. Gruziński chór polifoniczny, Chór Kobiet z węgierskiej wsi Kartal, członkowie Związku Muzyków Ulicznych w Dżakarcie i ludowy zespół śpiewaczy „Broniowianki” z Mazowsza na przestrzeni lat tworzyły z artystką projekty muzyczne opowiadające historie współczesnych zmagań małych społeczności. Na melodie piosenek ludowych, lokalnych ballad miłosnych, średniowiecznych pieśni o chłopach przygotowujących się do zbrojnego buntu przeciwko panom feudalnym lub inspirując się politycznymi tradycjami muzyki ulicznej – śpiewają o towarzyszącym im dzisiaj poczuciu krzywdy, nierównościach, wyzysku ekonomicznym i trudnych warunkach życia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej. Historie wyludniających się wsi Europy Środkowej łączą się z opowieścią polskich pracowników sezonowych zarabiających przy brytyjskich uprawach ziemniaków na wyspie Jersey.

Alicja Rogalska pochodzi ze wsi Wszerzecz pod Łomżą, mieszka w Londynie i Berlinie. Jest autorką sytuacji, prac wideo, instalacji i performansów opartych na badaniach w konkretnym kontekście, współpracy i partycypacji. Jej praktyka skupia się wokół polityczności życia codziennego oraz narracji o społecznych alternatywach w kontekście pracy, ekonomii, klasy, migracji i płci. Jest absolwentką wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim (2006) i sztuk pięknych na Goldsmiths College (2011), gdzie obecnie pracuje nad doktoratem.

Wystawa dostępna będzie do 19 stycznia 2023 roku. (jd/mt)

 

Na wystawie z mikrofonem był Jerzy Doroszkiewicz:

 

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.