Plany budowy ekspresowej trasy S8 przecinającej Biebrzański Park Narodowy zostały zmienione. Zamiast drogi o parametrach ekspresówki powstanie dwujezdniowa trasa o niższej kategorii technicznej. Decyzja ta wynika z opinii Komisji Europejskiej, która uznała budowę dwóch równoległych tras szybkiego ruchu za nieracjonalną.
Kontrowersje i decyzja Komisji Europejskiej
Planowane wcześniej trzy trasy ekspresowe – S16 przez Mazury, S16 między Knyszynem a Ełkiem oraz S8 między Knyszynem, Augustowem i Raczkami – budziły sprzeciw ekologów i części lokalnych mieszkańców. Komisja Europejska zwróciła uwagę, że inwestycja byłaby nieuzasadniona z punktu widzenia racjonalności infrastrukturalnej.
W wyniku tych ustaleń zrezygnowano z budowy trzech tras ekspresowych w regionie. Zamiast tego powstanie jedna ekspresówka przez Mazury oraz droga S16 obie o obniżonych parametrach.
Nowe plany drogowe
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział, że droga S8 zostanie zmodernizowana na odcinku Białystok–Augustów–Raczki. Będzie to trasa dwujezdniowa i dwupasmowa, spełniająca standardy drogi typu S, choć oficjalnie nie otrzyma tej kategorii.
– Plan minimum to wybudowanie drogi S8 w nowym standardzie oraz drogi S16 w systemie 2+1 z obwodnicami Moniek i Grajewa – powiedział minister Klimczak.
Zmodernizowana droga nr 8 stanie się kluczowym łącznikiem między trasami Via Carpatia i Via Baltica, co poprawi dostępność komunikacyjną regionu, jednocześnie minimalizując wpływ na unikalne środowisko przyrodnicze Biebrzańskiego Parku Narodowego. (ew)