Wiadomości

27 października, 2022

Podlaskie. Praca zdalna w urzędach pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Czterech mężczyzn siedzi za stołem z laptopami i mikrofonami, w tle slajdy na telebimie NIK Białystok/Fot. A. Topczewska
Brak sprzętu i bariery techniczne to przyczyny nieefektywnej pracy zdalnej podczas pandemii w skontrolowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli instytucjach publicznych. Kontrola objęła 40 jednostek w Podlaskiem, w okresie od 1 marca 2020 r. do 23 czerwca 2021 r. To izby administracji skarbowej, oddziały ZUS, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe urzędy pracy, prokuratury rejonowe, sądy rejonowe, urzędy gmin, urzędy skarbowe oraz oddziały NFZ i oddziały KRUS.

 

Na czwartkowej (27.10) konferencji Delegatura NIK w Białymstoku przedstawiła wyniki kontroli dotyczące organizacji pracy zdalnej w wybranych podmiotach, wykonujących zadania publiczne w związku z wprowadzeniem stanu epidemii.

Na 40 zbadanych urzędów aż 34 nie były przygotowane do wykonywania zadań na odległość, głównie z powodu braku sprzętu i barier technicznych. W efekcie zaledwie 32 procent  pracowników skontrolowanych instytucji było w stanie realizować zdalnie kluczowe zadania. Reszta, czyli 2/3, wykonywała prace niewymagające dostępu do systemów informatycznych, dokształcała się we własnym zakresie, brała udział w szkoleniach albo pozostawała do dyspozycji pracodawcy – mówił Mariusz Lenkiewicz, Główny Specjalista Kontroli Państwowej.

Niedostateczna infrastruktura sprzętów (główna bariera do zorganizowania pracy zdalnej), digitalizacja, brak dostępu do systemów informatycznych. Jak te bariery wpłynęły na efekty pracy zdalnej? W Podlaskiem, mimo rosnącego zagrożenia epidemiologicznego, w skontrolowanych instytucjach praca zdalna była ograniczana – wynika z raportu NIK. Urzędy nie były przygotowane na wprowadzanie ponownych nakazów pracy na odległość, dlatego, jak wskazuje NIK, konieczna jest cyfrowa transformacja administracji publicznej, bo bez niej może być nawet zagrożona ciągłość działania instytucji.

Natomiast, jak wskazywał Mariusz Lenkiewicz, niemal wszyscy pracownicy (a zbadano 11 tysięcy przypadków) wykorzystywali do pracy zdalnej sprzęt prywatny (dostęp do internetu, sprzęt komputerowy, telefon).

W Sejmie wciąż trwają prace nad przepisami regulującymi w Kodeksie Pracy pracę zdalną. (at)

 

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.