Wyniki badań nakreślają wielowymiarowy obraz sytuacji rowerzystów.
– To nie jest tylko jakość infrastruktury, ale też na przykład stosunki jakie panują między kierowcami, a rowerzystami, czy ludzie się czują bezpiecznie na drogach, jakim rowerem jeżdżą – mówi Bartosz Czarniecki ze Stowarzyszenia Rowerowy Białystok. – Te badanie pokazuje na przykład, że ponad 84% rowerzystów to są posiadacze prawa jazdy, natomiast cały czas w przestrzeni publicznej funkcjonalnej stereotyp, że rowerzysta to jest ktoś kto nie zna przepisów. Tak wcale nie jest. Jak się okazuje z badania ludzie wybierają rower ze względów zdrowotnych, rekreacyjnych oraz rowerem jest po prostu wygodniej.
Aktualnie Białystok w Badaniu Klimatu Rowerowego jest na 5 pozycji w kategorii miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
– Większość infrastruktury w Białymstoku powstaje daleko na obrzeżach przy okazji budowania i remontowania dróg czy budowania obwodnic. Z takiej infrastruktury mało kto korzysta, bo jednak ten ruch rowerowy ma to do siebie, że jest najbardziej intensywny w centrum miasta. Jeżeli ktoś jeździ komunikacyjnie, na przykład z domu do sklepu i do pracy, to ten ruch się odbywa raczej w centrum i tutaj w Białymstoku niestety, jak pokazują wyniki badań, użytkownicy są totalnie niezadowoleni – dodaje Bartosz Czarniecki.
W ankiecie dostępnej na stronie internetowej rowerowyklimat.pl jest blisko 30 pytań podzielonych na 5 obszarów tematycznych takich jak: rower i klimat ruchu drogowego, bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów, komfort jazdy rowerem, wartościowanie korzystania z rowerów oraz infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem. (hk)