
Projekt jest w całości nastawiony na modernizację kształcenia i skierowany jest na trzy cele.
– Pierwszy cel to poprawa infrastruktury dydaktycznej uczelni, czyli zakup sprzętu i aparatury, która będzie używana do kształcenia studentów – mówi prof. Mirosław Świercz, prorektor ds. rozwoju Politechniki Białostockiej. – Drugi cel to są studenci, czyli jest to szereg działań, które poprawią ich kompetencje, kiedy zostaną już absolwentami naszej uczelni i znajdą się na rynku pracy. To jest zgodne z tytułem: zapoznanie studentów z funkcjonowaniem przedsiębiorstw, funkcjonowaniem nowoczesnej gospodarki. Wreszcie trzeci cel działania to są nauczyciele akademiccy, a więc znowu poprawie kompetencji, tak ażeby zajęcia prowadzone przez tych nauczycieli jeszcze lepiej przystawały do potrzeb współczesnej gospodarki.
W projekcie PB 5.02 uczelnia skupi się przede wszystkim na modernizacji aktualnych kierunków kształcenia. W rezultacie powstanie 180 nowych przedmiotów, a 48 przejdzie gruntowną modyfikację. Ponad to uczelnia będzie chciała uruchomić dwa nowe kierunki studiów.
– Mamy zamiar przedłożyć senatowi utworzenie kierunku elektromobilność, który będzie na Wydziale Elektrycznym oraz międzywydziałowy kierunek transport, który byłby realizowany przez Wydział Mechaniczny, Wydział Inżynierii Zarządzania i Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku – dodaje prof. Mirosław Świercz.
W ramach dofinansowania Politechnika Białostocka będzie kontynuowała również program „Fabryka Dobrego Inżyniera”, w którym studenci będą mogli realizować staże przemysłowe, wizyty studyjne i uzyskać uprawnienia zawodowe. Zostanie także wdrożony program STUDY PB, w którym, uczelnia zbada i podejmie działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki przez studentów. Uruchomiony też zostanie program TEACHSKILLS 5.0. W nim kadra akademicka odbędzie szkolenia związane z aktywnością dydaktyczną lub naukowo-dydaktyczną. (hk)
Z prof. Mirosławem Świerczem, prorektorem ds. rozwoju Politechniki Białostockiej, rozmawiała Hanna Kość: