Rozpoczyna się największy w historii polskiej kolei projekt modernizacji linii kolejowych. Ogłoszony przetarg na przebudowę trasy Białystok–Ełk o wartości około 6 miliardów złotych zapowiada znaczące usprawnienia w podróżowaniu oraz rozwój infrastruktury kolejowej.
Szybciej i nowocześniej
Modernizacja linii kolejowej skróci czas podróży z Białegostoku do Ełku z obecnych 80 minut do zaledwie 55 minut. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h, a cała linia będzie dwutorowa i w pełni zelektryfikowana.
– To element Rail Baltica, międzynarodowego projektu łączącego Morze Północne z Bałtykiem, obejmującego Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, a docelowo także Finlandię – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Prace na szeroką skalę
Inwestycja obejmie modernizację 100 km linii kolejowej, w tym przebudowę ośmiu stacji i 10 przystanków. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnej infrastruktury, w tym systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz komfortowych peronów dostosowanych do współczesnych standardów.
Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zapowiada zakończenie prac w 2029 roku:
– Modernizacja tej linii to nie tylko usprawnienia w ruchu kolejowym, ale także kompleksowe inwestycje w infrastrukturę miejską.
Zmiany w Białymstoku
W ramach projektu w Białymstoku powstaną nowe rozwiązania infrastrukturalne. Kładka piesza na przedłużeniu ul. Wrocławskiej zostanie zastąpiona przejściem podziemnym pieszo-rowerowym. Ulica ks. J. Popiełuszki zostanie rozbudowana do układu dwujezdniowego z tunelem pod torami kolejowymi. Stacja Białystok Bacieczki zmieni lokalizację, bliżej Al. Jana Pawła II.
Znaczenie międzynarodowe
Modernizacja linii Białystok–Ełk to ważny krok w rozwoju połączeń międzynarodowych w ramach Rail Baltica. Inwestycja przyniesie korzyści zarówno pasażerom, jak i rozwojowi regionu, czyniąc podróże szybszymi, bardziej komfortowymi i przyjaznymi środowisku. (ew)