
Minimalizm, funkcjonalność i szacunek do historii – tymi wartościami kierowali się Wojciech Gryko i Mateusz Suszko, studenci trzeciego roku Wydziału Architektury, zwycięzcy konkursu architektonicznego „Nowy Koncept Starej Szkoły Tarbut”. Nagrodzona propozycja powstała w ramach zajęć semestralnych i miała pokazać, jak można z szacunkiem odnieść się do zabytkowej substancji, jednocześnie wprowadzając nową, współczesną formę.
Konkurs, który łączy teorię z praktyką
Do konkursu przystąpiło 18 zespołów studenckich, pracujących pod opieką trzech prowadzących. Uczestnicy mieli za zadanie wypracowanie nowej funkcjonalno-przestrzennej koncepcji rewitalizacji i rozbudowy dawnego budynku żydowskiej szkoły Tarbut, położonego w samym centrum Białegostoku.
– Z reakcji inwestorki wynika, że te rozwiązania, które były pokazane na konkursie w opracowaniach studenckich bardzo się podobały. Więc być może część tych rozwiązań zostanie uwzględniona w ostatecznym projekcie rewitalizacyjnym budynku- podkreśla dr inż. arch. Piotr Trojniel z Katedry Architektury Kultur Lokalnych, opiekun zwycięskiej grupy projektowej.
Kim są laureaci?
Wojciech Gryko i Mateusz Suszko, studenci trzeciego roku Wydziału Architektury, zaproponowali nową minimalistyczną bryłę, która tworzy subtelne tło dla zabytkowej części budynku. Ich projekt zawiera m.in. ryzalit nawiązujący do frontowego zadaszenia oraz otwartą przestrzeń parteru przeznaczoną na kawiarnię, wystawy i eventy.
– Chcieliśmy, by nasza bryła harmonijnie łączyła się z istniejącą zabudową i zielenią – mówią laureaci.
W projekcie doceniono przede wszystkim umiejętność stworzenia dodatkowej przestrzeni użytkowej bez przytłaczania zabytku, a wręcz jego ekspozycję. To właśnie ta wrażliwość na skalę, detal i kontekst zadecydowała o wygranej.
Nagrody i przyszłość projektu
Zwycięzcy otrzymali laptopy, zaproszenie na otwarcie inwestycji Koszykowa 70 w Warszawie oraz nagrodę pieniężną. Chociaż nie wiadomo jeszcze, czy którykolwiek z konkursowych projektów zostanie w pełni wdrożony, wiele wskazuje na to, że ich elementy mogą stać się inspiracją dla finalnej koncepcji architektonicznej budynku Tarbut.
Posłuchaj rozmowy Pawła Cybulskiego z zwycięskim zespołem, o ich projekcie rewitalizacji szkoły Tarbut:
(pc)