
Model ten opiera się na wykorzystywaniu nowoczesnych urządzeń w kształceniu oraz zaangażowanie w nie praktyków, przedsiębiorców, którzy mają także wpływ na program zajęć.
– Smart education to jest wykorzystanie bezpośrednio na uczelni najnowszych technologii, w sensie urządzeń, ale i przekazywania wiedzy. W tej chwili kształcenie kadr inżynierskich powinno rozpoczynać się przynajmniej na etapie szkoły średniej. Trzeba przede wszystkim budzić świadomość, że studia inżynierskie są niesamowicie potrzebne w regionie, inżynierowie są potrzebni, i że w tym regionie mogą się rozwijać, pracować później z wykorzystaniem najnowszych technologii. To jest bardzo ważne i nad tym musimy pracować razem, to znaczy Urząd Marszałkowski, Politechnika Białostocka, ale też i samorządowcy – wyjaśnia rektor Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof PB.
Smart education jest nowym projektem realizowanym na Politechnice Białostockiej. W jego ramach na Wydziale Mechanicznym powstało laboratorium, które umożliwia studentom praktyczną naukę obsługi obrabiarek czy naukę spawania w rozszerzonej rzeczywistości.
– Laboratorium będzie cały czas modernizowane, udoskonalane, jak będą wchodziły nowe systemy sterowania, to będą one u nas jako pierwsze, bo musimy nadążać za technologią. Dzięki współpracy z firmami i z Klastrem będzie to możliwe – mówi dziekan Wydziału Mechanicznego dr hab. inż. Roman Kaczyński, profesor PB.
Organizatorami konferencji promującej „Smart Education for Industry 4.0” był Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Politechnika Białostocka oraz Klaster Obróbki Metali. (ea)