
– BiKeRy od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Z białostockich rowerów miejskich korzystają tysiące osób. To ekologiczny, zdrowy i atrakcyjny sposób na przemieszczanie się po Białymstoku – powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski. – Z każdym kolejnym rokiem przybywa amatorów miejskiego roweru, co bardzo nas cieszy. Od 2014 roku prawie 100 tysięcy osób dokonało ponad 3 milionów wypożyczeń.
Za zorganizowanie, bieżące zarządzanie i eksploatację sieci BiKeR odpowiada firma Nextbike Polska. Rowery standardowe, tandemy i rowery dla dzieci można wypożyczać i zwracać na wszystkich stacjach BiKeR na terenie funkcjonowania systemu. Lokalizacje rowerów można sprawdzić na stronie systemu oraz w aplikacji mobilnej. Wypożyczenie roweru możliwe jest za pomocą aplikacji mobilnej oraz karty zbliżeniowej (np. miejskiej, bankomatowej).
Na stacjach BiKeR, tak jak w poprzednim sezonie, nie ma urządzeń dokujących, do których wsuwa się rower. Zamknięcie roweru przy zwrocie następuje przy pomocy „blokady O-lock”, która jest na tylnym kole i w czasie jazdy pozostaje otwarta. Po zakończeniu jazdy wystarczy zablokować zamek O-Lock. Rower zwróci się automatycznie po zamknięciu blokady. Rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu strefy, tzn. niekoniecznie na stacji (naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 10 zł). Ważne, aby pozostawiać rowery w miejscu ogólnodostępnym i aby zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Jeśli wypożyczymy rower pozostawiony poza stacją, a zwrócimy go na stacji, za taką operację Nextbike doładuje nasze konto dodatkowymi 2 zł na przejazdy. Instrukcje dotyczące wypożyczenia i zwrotu można znaleźć na stacji, na każdym rowerze oraz na stronie bikerbialystok.pl.
Limit bezpłatnego czasu korzystania z roweru miejskiego to pierwsze 25 minut wypożyczenia. Za nieprzekraczającą godziny przejażdżkę zapłacimy 1 złoty. Za pełną drugą godzinę zapłacimy 3 złote, za każdą kolejną 5 złotych.
To będzie ósmy już sezon Białostockiej Komunikacji Rowerowej BiKeR. Gdy startował obejmował 30 stacji i 300 rowerów.
Dziś liczby te są niemal dwukrotnie większe – stacji jest 58, a rowerów – ponad 570, w tym tandemy, rowery wyposażone w foteliki dla dzieci, a także rowery dziecięce. (mt/mc)