Dr Agnieszka Tereszkiewicz, gość Radia Akadera, opowiedziała o korzyściach i pułapkach sztucznej inteligencji (AI) w edukacji akademickiej. W przeddzień swojego wykładu pt. „Sztuczna inteligencja kontra dydaktyka akademicka”, który wygłosi w ramach Akademickich Dni Dydaktyki na Politechnice Białostockiej, podzieliła się refleksjami na temat roli AI jako narzędzia wspierającego nauczanie.
„Sztuczna inteligencja daje wiele możliwości, jak choćby przyspieszenie obliczeń i wizualizację skomplikowanych struktur matematycznych. Jednak sama merytoryczna część dydaktyki jest bardzo trudna do zastąpienia” – wyjaśniła dr Tereszkiewicz, matematyk i fizyk z Politechniki Białostockiej. W pracy dydaktycznej AI pomaga jej np. w wizualizacji modeli 3D, co ułatwia studentom zrozumienie trudnych zagadnień. Jednak sama wiedza pozostaje kluczowa, a AI nie powinna jej zastępować.
Dr Tereszkiewicz przywołała także przykład jednego ze studentów, który bezkrytycznie zaufał rozwiązaniu dostarczonemu przez AI, ale nie potrafił wytłumaczyć, jak do niego doszedł. „Bezmyślność użycia to jedno z największych niebezpieczeństw”, dodała, podkreślając konieczność świadomego korzystania z nowych technologii.
Zapytana o to, czy sztuczna inteligencja mogłaby kiedyś zastąpić wykładowców, dr Tereszkiewicz odpowiedziała z przekonaniem: „Dobrego nauczyciela nie zastąpi”. Jej zdaniem AI powinna być jedynie wsparciem, jak kalkulator czy komputer – narzędziem, które ułatwia naukę, ale nie zastępuje relacji i wiedzy przekazywanej przez doświadczonego wykładowcę. (AJ)
Posłuchaj rozmowy Adama Jakucia z dr Agnieszką Tereszkiewicz na temat sztucznej inteligencji w dydaktyce.
Czytaj także:
Akademickie Dni Dydaktyki na Politechnice Białostockiej: Jak tworzyć nowoczesne programy studiów