
To była wyjątkowa okazja dla młodych ludzi, by wcielić się w rolę prawdziwych naukowców – 23 czerwca 2025 roku na Uniwersytecie w Białymstoku odbyło się III Forum Tutoringu, będące podsumowaniem kolejnej edycji Programu Tutorskiego UwB. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie z Białegostoku, Łomży i Dąbrowy Białostockiej, którzy przez wiele miesięcy pracowali pod opieką akademickich mentorów nad własnymi projektami badawczymi.
Nauka przez doświadczenie
W tegorocznej edycji programu uczestniczyło 21 uczniów z 11 szkół średnich, w tym Michał Zajkowski z II Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku. Młodzi pasjonaci nauki mieli okazję przejść przez pełny proces badawczy – od postawienia pytań i hipotez, przez zbieranie danych, aż po prezentację wyników.
Program nie tylko rozwijał kompetencje akademickie, lecz także pozwalał uczniom zyskać bezpośredni dostęp do uczelni – uczestnictwo wiązało się z możliwością uzyskania indeksu Uniwersytetu w Białymstoku poza standardowym systemem rekrutacyjnym.
Co daje tutoring?
Jak podkreśla dr hab. Krzysztof Korotkich, prorektor ds. kształcenia na UwB, wartością programu nie jest wyłącznie naukowa wiedza. Młodzież nabywa również kompetencje miękkie – takie jak krytyczne myślenie, samodzielność, odpowiedzialność za własny rozwój czy umiejętność współpracy z opiekunami naukowymi. To wszystko przekłada się na większą dojrzałość akademicką i gotowość do dalszego kształcenia.
Forum Tutoringu – przestrzeń wymiany doświadczeń
Podczas III Forum Tutoringu, które odbyło się w Uniwersyteckim Centrum Kultury i Nauki przy ul. Ciołkowskiego, uczniowie prezentowali wyniki swoich badań, dzielili się doświadczeniem i uczestniczyli w dyskusjach. Forum było również okazją do spotkania z kadrą akademicką i wymiany doświadczeń między szkołami i mentorami.
Nabór do kolejnej edycji już jesienią
Uniwersytet w Białymstoku zapowiada, że nabór do nowej edycji Programu Tutorskiego ruszy jesienią 2025 roku. Uczniowie zainteresowani nauką wykraczającą poza szkolne ramy będą mogli znów ubiegać się o miejsce w tym prestiżowym i rozwojowym projekcie.
Posłuchaj relacji Pawła Cybulskiego: