Obwodnica Suchowoli będzie miała 15,1 km długości, natomiast Sztabina – 4,23 km. Oba odcinki będą miały po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Dzięki tym inwestycjom uda się wyprowadzić z tych miejscowości uciążliwy ruch tranzytowy.
W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie pięć skrzyżowań, w tym cztery typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni, które zostaną wybudowane w ramach tego zadania. Powstanie też dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Nowa droga od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj. Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą.
Obwodnica Suchowoli rozpocznie się około 12 kilometrów na południe od miasta, rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy dwa kilometry na północ, włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości m. Głęboczyzna i skrzyżowaniem z drogą gminną nr 103480B. Pozostałe ronda zlokalizowane zostaną na przecięciu z drogą wojewódzką nr 670 (Osowiec – Dąbrowa Białostocka – Nowy Dwór – granica państwa z Białorusią) oraz drogami powiatowymi DP1335B i DP1337B.
W ramach obwodnicy Sztabina powstaną trzy skrzyżowania, w tym dwa typu rondo, estakada nad doliną rzeki Biebrzy, wiadukt w ciągu drogi powiatowej DP1228B, ciąg pieszo-rowerowy na wysokości ul. Polnej, przejście górne oraz liczne mniejsze dla zwierząt.
Obwodnica rozpocznie się trójwlotowym rondem, ok. 350 m przed rzeką Biebrzą, zakończy natomiast włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości Nowej Cegielni. W celu umożliwienia włączenia się w projektowaną DK8 od strony Augustowa, na północ od Sztabina, na wysokości miejscowości Ewy wybudowane zostanie drugie rondo.
Zgodnie z uzyskaną decyzją środowiskową nad doliną rzeki Biebrzy, należy wybudować 11-przęsłową estakadę o długości ponad 700 m. Obiekt ten będzie przechodził na długości 500 metrów nad Biebrzańskim Parkiem Narodowym. W ramach realizacji obu obwodnic zostanie wykonanych też szereg działań minimalizujących ich oddziaływanie na środowisko.
Obie obwodnice mają być gotowe w drugiej połowie 2025 roku.
Z rządowego programu budowy 100 obwodnic w Podlaskiem powstaną również obwodnice: Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa. (mt/mc)