W Bielsku Podlaskim powstaje nowy dworzec kolejowy. Stary i niefunkcjonalny budynek zastąpi Innowacyjny Dworzec Systemowy, który będzie przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a także energooszczędny. Prace budowlane mają zakończyć się pod koniec przyszłego roku.
Nowy jednokondygnacyjny budynek będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W jego obrębie zostaną wyznaczone trasy wolne od przeszkód dla osób niewidomych i słabo widzących, przy których zostaną umieszczone tablice informacyjne z oznakowaniem wykorzystującym alfabet Braille’a. Wszystkie posadzki zostaną wykonane z elementów niewymagających spoiwa. W przejściach nie będą instalowane progi, a tam, gdzie ich umieszczenie będzie koniecznie, nie będą one wyższe niż 20 milimetrów.
W przeszkolonej ogrzewanej poczekalni zostanie umieszczony nowoczesny system informacji głosowej i wizualnej o rozkładzie jazdy pociągów. W toaletach, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zostaną zamontowane również przewijaki. Budynek będzie wyposażony m.in. w instalację fotowoltaiczną, pompy ciepła, klimatyzację i system monitoringu. Ciekawymi rozwiązaniami architektonicznymi będą otwarta poczekalnia znajdująca się pod zadaszeniem od strony peronów oraz wieża zegarowa.
Pasażerowie korzystający z dworca w Bielsku Podlaskim będą mieli do dyspozycji dziewięć miejsc postojowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami, a także strefę Kiss&Ride, czyli miejsca wytyczone z myślą o krótkotrwałych postojach samochodów osobowych, oraz wiatę rowerową. Wokół budynku i wiaty zaprojektowano układ chodników łączących budynek dworca z istniejącymi drogami dojścia i parkingiem.
Inwestycja jest realizowana w ramach autorskiego projektu PKP S.A. Zakłada on budowę parterowych budynków, w których są stosowane rozwiązania proekologiczne, takie jak użycie paneli fotowoltaicznych, odzyskiwanie wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. Innowacyjne Dworce Systemowe najczęściej zastępują duże niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymaganiom podróżnych. IDS-y powstają także na stacjach i przystankach, na których nie było wcześniej dworców.
Wartość inwestycji to niemal 11 mln złotych. (mt/mc)