W dyskusji wybrzmiało, że na równi z kompetencjami technicznymi i specjalistycznymi, ważne są również umiejętności miękkie, np. takie jak współpraca.
– Nasz system kształcenia opiera się na tym, że dajemy podstawową i fundamentalną wiedzę inżynierską – mówi prof. Marta Kosior-Kazberuk, rektor Politechniki Białostockiej. – Ponadto staramy się budzić w naszych studentach ducha innowacyjności i kreatywności. Otwierać ich głowy na nowe pomysły. A te nowe pomysły, zwłaszcza rozwiązania techniczne, tworzy się w zespołach, więc mamy pracę zespołową. Po drugie tworzy się dla ludzi, więc mamy empatię i spojrzenie na potrzeby otoczenia.
Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, prof. Adrian Chabowski podkreśla, że przemysł 4.0 na uczelni jest mocno wdrożony, ale stanowi duże wyzwanie.
– Jeżeli popatrzymy na badania, jakie robimy na Uniwersytecie Medycznym, to one są związane ze sztuczną inteligencją, cyfryzacją, informatyzacją, ale to jest wyzwanie dla kadry nauczycieli akademickich, bo żeby prawidłowo nauczać studenta, to najpierw asystent powinien poznać program i umieć go skorygować – mówi prof. Adrian Chabowski.
Inwestowanie i uczenie się technologii jest ważne, ale najistotniejsze jest wykorzystywanie ich w biznesie.
– Spotkania nauki i biznesu są niezbędne, żeby pokazać, w którym kierunku powinniśmy zmierzać i jakie działania podejmować, aby szybciej w biznesie wykorzystywać te rozwiązania naukowe, które mogą być najlepsze – mówi prof. Robert Ciborowski, rektor Uniwersytetu w Białymstoku.
Podlaskie Forum Ekonomiczne to międzynarodowa konferencja o rozwoju Polski Wschodniej, współpracy gospodarczej z Azją, bezpieczeństwie ekonomicznym, gospodarce cyfrowej oraz wyzwaniach gospodarczych. (hk)